Cobra

Zicht op de nieuwe wereld: Hoe nieuwe vormen de kunst en architectuur voorgoed veranderen.

Locatie: het Cobramuseum in Amstelveen

In 1945 ligt Europa in puin. De Tweede Wereldoorlog brengt een radicale omslag teweeg in het denken van een aantal kunstenaars in onder meer Kopenhagen, Brussel en Amsterdam. Deze kunstenaars verenigen zich onder de naam ‘Cobra’ (1948-1951). De letters van deze naam vormen de eerste letters van de drie steden van herkomst van de oprichters. De kunstenaars van Cobra, onder wie de Nederlanders Karel Appel, Constant en Corneille,
keren zich tegen het idee van het ‘academische en intellectuele’ in de kunst. In de Tweede Wereldoorlog zien zij een bewijs van het falen van menselijk intellect.

La Cause était entendue: de zaak was beklonken. Met deze woorden boven het manifest van 1948 keren de leden van Cobra zich tegen de Franse surrealisten. Ze willen de kunst letterlijk bevrijden, zoals Europa ook van de oorlog is bevrijd. Zo strijden ze voor een fantasievolle, ongerepte en ongekunstelde manier van werken. Ze zien deze vrije manier van werken voornamelijk terug in tekeningen en schilderingen van kinderen. De kunstwerken maken dan ook een kinderlijke, en dus pure indruk. Met deze benadering verduidelijkt de Cobra-beweging haar idealen om zich te bevrijden van het intellect.

Het Cobramuseum voor moderne kunst in Amstelveen herbergt een groot aantal kunstwerken van de groep. Daarnaast dient het museum als cultureel en kunstzinnig platform, waarbij de idealen van de Cobrakunstenaars een belangrijke rol spelen. Niet alleen toont het museum werk van deze kunstenaars, ook is er regelmatig werk van aanverwante stromingen uit binnen- en buitenland te zien. Een voorbeeld hiervan zijn de werken van de internationale kunstenaarsgroep L’Internationale Situationniste.

Meer informatie: